Posts

Showing posts from September, 2011

Tips Follower Ramai Yang Senang

Image
Ini ialah entri melekat SILA SCROLL KE BAWAH UNTUK ENTRI TERBARU

SILA KELIK GAMBAR


haih.. asyik2 entri lari tajuk >.<''
SUMBER:kucingan STUDIO ----- BEST!!!

#8 Wordless Wednesday ( hehh.. ? )

Image
Salam


sumber : Faceebook

bye~

Panduan Seo Blogger

PULANG SEBAGAI HAMBA

Salam

entri ini ialah SALINAN ASAL dari BICARANOBISHA dalam catatan beliau yang bertajuk "PULANG SEBAGAI HAMBA (2) : Menziarahi Makam Rasulullah s.a.w."

Sekadar renungan bersama..

***** Selepas solat Subuh, saya pulang ke hotel. Walaupun sudah hampir 24 jam tidak tidur dan badan agak keletihan, hati saya cukup gembira. Itulah pertama kali saya dapat bersolat di Masjid Nabawi.
Madinah tempat letaknya Masjid Nabawi ada banyak keistimewaan. Di sinilah Rasulullah s.a.w. membangunkan sebuah tamadun, membawa manusia dari kegelapan kepada cahaya. Sekiranya dibandingkan perjalanan yang ditempuhi  oleh Rasulullah s.a.w. sewaktu berhijrah dari Mekah ke Madinah, apalah sangat keletihan saya terbang dengan pesawat Malaysian Airlines Boeing 777-200 ke Jeddah dan seterusnya menaiki bas berhawa dingin ke Madinah.
“Usah mengeluh keletihan,” bisik hati kecil saya. Dalam kepenatan itu, saya ingat pesan Ustaz Haji Ahmad Bukhori Ghazali: datanglah ke Mekah dan Madinah sebagai hamba, dan pulangl…

Aib Dan Pemimpin ? Kaitan ?

Image
Salam

ENTRI INI TIDAK BERKAIT DENGAN MANA2 MANUSIA SAMA ADA YANG TELAH MENINGGAL ATAUPUN MASIH HIDUP
Entri peringatan bersama..... yerlakan.. semua orang, terutamanya lelaki.. suatu hari nanti, mesti akan jadi pemimpin kan.. ? kalau tak jadi pemimpin keluarga,, pemimpin kepada diri sendiri..

sebelum ni aku ada jugak buat entri tentang hormat orang lain boleh hilang jika perkara2 yang disebutkan dalam entri cara nak check dara kau!! tuh dibuat...

kali ni,,, aku just nak huraikan sikit lagi tentag.. membuka aib.. menjatuhkan orang lain.. dan sedikit kaitannya dengankehormatan..



membuka aib atau menungmpat seseorang secara sengaja atas niat atau tidak berniat ingin menjatuhkan atau memalukan individu lain hukumnya ialah berdosa..

Hadis :

“Siapa yg melepaskan dari seorang mukmin satu kesusahan yg sangat dari kesusahan dunia niscaya Allah akan melepaskan dari satu kesusahan dari kesusahan di hari kiamat. Siapa yg memudahkan orang yg sedang kesulitan niscaya Allah akan memudahkan di dunia …

Twitter #GantiPeribahasaDenganTelur

Image
Salam



hey... semua orang ada twitter kan.. mesti penah terbaca tweet JantanCelaka - yang sekarang ni hilang p mana ntah.. tentang peribahsa2 yang telah digantikan dengan telur.. haha! sapa ada twitter.. p search cepat..
bagi yang tak dak.. meh aku kongsi sikit2..

******* Harimau mati meniggalkan belang, manusia mati meninggalkan telur

Beri susu dibalas telur

Ular menyusur akar takkan hilang telurnya

Seperti anjing dengan telur-telur

Biar putih tulang, jangan putih telur

Takkan telur hilang di dunia

Terlajak perahu boleh diundur, terlajak telur buruk padahnya

Ukur telur di badan sendiri

Cubit telur kanan, telur kiri terasa juga

Rambut sama hitam, telur masing-masing

Bagaikan telur dengan tebing

Telur dicincang takkan putus

Lembu punya susu telur dapat nama

Air yang tenang jangan disangka tiada telur

Telur emas di negeri orang, telur batu di negeri sendiri, lebih baik telur sendiri

Yang merah itu saga, yang kedut itu telur

Sebatang telur

Sayang anak ditangan-tangankan, sayang bini ditel…

#2 Edisi : huh.. ? perempuan memang..

Image
Salam
























perempuan memang complicated kan.. ? haha!





ps : heh.. naseb tak da awek..
bye~

#7 Wordless Wednesday (pleaseee)

Image
Salam



ps : jeng jeng jeng

bye~

pendokong cita2 sahabat..

Image
Salam

dokong ka dukung ??

again,, short update..


perbuatan dan sifat2 manusia walaupun ada ja yang serupa,, tetap dikatakan manusia sentiasa berlainan antara satu sama lain tak kira perangai, cara cakap, tatasusila dan lain2..

dan, setiap manusia, sudah menjadi fitrah untuk mempunyai kawan.. kan.. dah banyak kali rasanya aku buat entri tentang kawan ni,, macam beauty of friendship

tapi... kali ni... aku jadi terdiam pulak dengan tajuk aku tuh "pendokong cita2 sahabat"
entah.. baru ja tadi time on9 blogspot.. tulis ja tajuk,, isi terus hilang...

takpa.. rasanya,, kau orang tau kan.. sahabat yang bagaimana yang membantu dalam pencapaian cita2 sahabat,, kan =)

yang pasti.. seorang kawan, akan menyokong, membantu dalam perkara yang baik, dan menegur perkara yang salah, even perkara baik dan salah tu sangatlah kecil,..

dan

tidak memperlekehkan atau mempersendakan sesuatu usaha yang baik walaupun usaha tu tak la besar mana sangat..

"
rambut lupa sikat kena tegur, makan berdiri…

yang mana lebih banyak ? malaikat, jin atau manusia ?

Image
Salam

short update..

Sabda Rasulullah , maksudnya
"Sesungguhnya allah menciptakan malaikat, jin dan manusia sepuluh bahagian, malaikat ialah sembilan bahagian, jin dan manusia satu bahagian dan daripada satu bahagian dipecahkan kepada sepuluh bahagian kecil, sembilan daripadanya ialah jin, manakala satu bahagian lagi ialah manusia" 10 darab 10 = 100 (malaikat + jin + manusia)
9/10 darab 100 = 90 (malaikat)
1/10 darab 100 = 10 (jin dan manusia)

 10 = 9 jin + 1manusia

nisbah.. 1 manusia : 9 jin : 90 malaikat

banyak. .?

ps : tengah study CTU... damn takut tak dapat score ==''

bye~

Kenal Pasti Angau | Cinta

Image
Salam

perasaan cinta , 'terdetiknya sayang' dan 'angau', susah nak dikenalpasti oleh diri sendiri jika ego dan pendirian yang kukuh tersemat tetap dalam diri(dan lain2)..

selalu, dan sememangnya kerap, jika seseorang yang mempunyai peluang untuk 'mencairkan' mereka(orang yang disebutkan di atas) hadir di dalam hidup mereka,, mereka akan cepat-cepat tepis semua panah-panah cinta dan menolak keluar segala keserabutan dalam hati dan fikiran(buat tak tau)..

bagi mereka yang pernah, dan sedang berbuat demikian(situasi di atas), untuk mengenal pasti cinta dan terdetiknya sayang memang amat susah, dek kerana ego, pendirian dan ketakutan yang selama ini mengawal diri..



if 
dengan melihat si dia, atau sebarang benda dan memori yang mengingatkan kepada si dia, seperti gambar dan hadiah, atau kenangan2 bersama, dada berasa sesak, sukar sedikit untuk bernafas dan berasa panas, 

ketahuilah,, 


yang...


kamu


sedang 


dilamun ANGAU 
Hehe :)


ps : kadang2, angau naik level jadi lov…

Penawar Stress ?

Image
Salam


” Apabila Stress, kelenjar adrenal merembeskan hormon adrenalin dan kortisol, ia meningkatkan kadar denyutan jantung dan tekanan darah serta kandungan gula ”
( Datuk Dr Ahmad Shukri Md Salleh, Ketua Jabatan Perubatan Hospital Putrajaya)

apa tu kelenjar adrenal, hormon adrenalin dan kortisol ? sila tanya budak2 sains.. aku tau, adrenalin ada dalam game L4D sahaja..


cuba tanya diri kau orang, kau orang mudah marah, mudah kecewa, moody, mudah lupa, hilang ke-kreatif-an, gagap, rasa nak terkencing bila gugup, rambut gugur, muka berjerawat dan susah nak tidur.. ? jika kebanyakan jawapan ialah ya, ketahuilah yang kau orang sedang alami / mungkin kau orang sedang dalam keadaan tertekan @ stress..


semua orang tau apa tu stress,,  dan,, ini adalah beberapa cara untuk menangani stress atau kurangkannya,,,

1- Bertenang
2-Bernafas dengan dalam
3-Berkata:"Relekslah.."
4-Beribadat
5-Bercakap dengan seseorang
6-Berurut
7-Berehat dan mendengar muzik
8-Beriadah
9-Bersenam
10-Berfikiran…

Jurukamera Bernama TV Terbunuh Di Somalia.

Image
Salam

tadi time aku sedap2 makan depan tv, terbaca di bahagian berita kecil kat bawah skreen tv tuh.. agak setengah jam aku tunggu dan nak confirm betul2.. (2 pagi)

seorang rakyat Malaysia yang niat nak bantu negara lain meninggal di negara tersebut ?
satu fakta yang payah nak masuk otak,,

(kata Buletin Utama)
Jurukamera Bernama TV Noramfaizul Mohd Nor meninggal dunia setelah terkena tembakan curi semasa membuat liputan Misi Kemanusiaan Kelab Putera 1Malaysia dan BAKTI di Mogadishu, Somalia.
kejadian itu berlaku semasa Noramfaizul bersama rakan media elektronik yang sedang menaiki trak dalam perjalanan ke sebuah pusat komersial untuk menghantar berita telah terkena tembakan curi yang mengenai bahunya dan menembusi parunya.

Kejadian itu berlaku pada pukul 10.30 malam waktu Malaysia dan Noramfaizul meninggal dunia semasa menerima rawatan pada pukul 11.07 malam waktu Malaysia (Malaysia lima jam lebih awal dari Mogadishu), katanya.

Khairulanuar berkata, tembakan itu ditujukan kepada trak t…