Skip to main content

Line and Plane In 3-Dimension | Mathematics Form 4

Salam

Soalan kata... nyatakan sudut di antara garisan DT dan satah RSTU.. dan kemudian cari nilai sudut tersebut..

Pening. .? jangan rasa rendah diri..

kalau kau orang nak tau,, bagi kebanyakan student form 4, subjek ni memang ramai yang tak faham.. yang pandai pun tak terlepas tau..

masalahnya,, satu ja.. masalah berangkai.. so, kalau dah yang mula2 pun salah, apatah lagi yang kedepan2..

so.. entri ni just nak tunjuk.. macam mana nak cari dan nyatakan sudut tuh.. *bukan cari nilai..

STEP

-kenal pasti dua bentuk yang soalan nyatakan *contoh soalah atas, DT dan RSTU

-kenal pasti garisan atau sudut yang dikongsi dua bentuk tuh.. *contoh soalan atas, T

-kemudian, faham sendiri apa yang aku nak tunjuk seterusnya..

*****




SOALAN..

nyatakan sudut di antara garisan DT dan satah RSTU..






imaginasikan dalam fikiran kau orang.. yang bentuk tu sekarang tinggal macam kat sebelah ni..

iaitu,, hanya garisan DT dan satah RSTU..

*garisan biru tu pulak.. ialah garisan yang menghubungkan dua bentuk tuh secara menegak *90darjah dengan satah..






kalau kita gerakkan garisan DT, ikut terus sehingga ke satah RSTU... kita akan dapat macam di rajah sebelah.. anggap ini ialah kedudukan asal garisan DT..







daripada pergerakan daripada rajah di atas.. kita dapat lihat.. daripada mana dan ke mana garisan tu bergerak..








huh.. kan dah dapat sudut yang kita nak. .?

<(permulaan)(sudut)(akhir)
<      D               T      R                atau
<      R               T      D


jap... faham ke dak.. ??? aku bagi lagi satu contoh..

*****




SOALAN

nyatakan sudut antara satah PQM dan satah PQTU











macam yang aku cakap tadi... imaginasi~~

dan,, kita dapatlah macam kat sebelah ni..

T_T pelek kan.. ?










kemudian.. kita gerakkan satah PQM ikut terus garisan biru tuh sampai ke satah PQTU.. dan anggap itu ialah kedudukan asal..











imaginasi... kita sedang lihat rajah di atas melalui pandangan dari kiri ke arah garisan PU.. 

dan kita akan dapat seperti rajah di sebelah.. anggap itu ialah kedudukan asal..








sekarang... di rajah sebelah aku tunjukkan... dari mana dan kemana satah tu bergerak..









dan.. sekarang kita dah dapat sudut yang kita nak ^^

<(permulaan)(sudut)(akhir)
<       M            P       U                    atau
<       U             P       M


aku rasa dah faham kot.. so,, for the bonus.. aku bagi lagi satu contoh :p *haha! 

kat bawah sekali aku ada sediakan contoh soalan.. kalau dah faham.. boleh skip contoh ni.. 

*****




SOALAN

nyatakan sudut diantara garisan ME dan satah ABCD  








jawapan : <EMD atau <DME
*****

BONUS KE-DUA

SOALAN.... nyatakan sudut di antara yang berikut..

soalan 1
soalan 2
soalan 3
soalan 4



ahaaa... cuba la try buat... penat T_T

bye
nak cari nilai sudut macam mana. .? tanya cikgu :p

Request Post

1. Asas Formula Pengiraan Sudut Segitiga
2. Subtopic ; Angle Between Plane-Plane [Undone]

Popular posts from this blog

Apa Itu GLC

Apa itu GLC ? GLC bermaksud Government Linked Company atau lebih tepat Syarikat Berkaitan/Milik Kerajaan


Maksud | Takrifan GLC


Maksud GLC ? GLC ditakrif sebagai syarikat yang mempunyai objektif komersil yang primer dan kepentingannya dikawal secara langsung oleh Kerajaan Malaysia. Mengawal kepentingan merujuk kepada keupayaan atau kuasa Kerajaan (bukan sekadar peratus pemilikan) untuk melantik anggota Lembaga Pengarah, pengurusan atasan dan membuat keputusan utama terhadap GLC (contohnya, pemberian kontrak, strategi, penstrukturan semula dan pembiayaan, pemerolehan serta pemberhentian pelaburan), sama ada secara langsung atau melalui Syarikat Pelaburan Berkaitan Kerajaan (GLIC).

Apakah syarikat yang dikategorikan sebagai Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC)?
Kategori syarikat berkaitan kerajaan ialah syarikat-syarikat yang berada di bawah kawalan Kerajaan Negeri dan agensi peringkat Negeri masing-masing. Syarikat yang berada di bawah kawalan lansung Kerajaan sebagai agensinya juga termasu…

Formula Pengiraan Sudut Segitiga [Basic]

1. Formula
2. Penerangan Formula
3. Penggunaan Formula

Line and Plane In 3-Dimension | Mathematics Form 4

1. Formula

Seperti yang korang nampak kat atas, tu ialah formula trigonometri versi BM dan versi BI. Ada banyak cara nak ingat formula tu, dan cara yang aku boleh syorkan ialah

Versi BM :   Saya Tak Hafal      Kalau Saya Hafal       Tentu Tak Susah
Versi BI :   Soh  Cah  Toa

Bagi tutorial ni, aku akan gunakan sepenuhnya versi BM.


2. Penerangan Formula
Di mana garisan Tentangan Sebelah dan Hipotenes ?

Ambil Tita (macam lapan tuh) sebagai sudut.

Garisan Tentangan ialah garisan yang bertentangan dengan Tita

Garisan Hipotenes ialah garisan yang bertentangan dengan sudut 90

Garisan Sebelah, ialah garisan bersebelahan dengan Tita





3. Penggunaan Formula




Jika nilai garisan yang diberi (maklumat dari soalan) menunjukkan seperti rajah di sebelah, iaitu mempunyai nilai bagi garisan Tentangan dan garisan Hipotenes. Maka, formula Sin akan digunakan.



Makulumat yang ada, nilai garisan Hipotenes dan S…

Apa Itu Hypothyroidism | Thyroid

Apa itu Hypothyroidism (hipotiroid) ? Hypothyroidism ialah satu keadaan dimana badan kekurangan hormon thyroid akibat daripada kelenjar thyroid (tiroid) yang kurang aktif.

Sedikit penerangan tentang bagaimana Hypothyroidism terjadi dan kaitannya dengan tumbesaran badan (metabolisma) Seperti yang kamu tahu, metabolisma ialah proses yang dilakukan oleh tubuh untuk mengubah apa yang kamu makan dan minum menjadi tenaga. Tenaga ini kemudiannya disalurkan ke seluruh badan samaada untuk pencernaan makanan, bergerak ataupun berehat.
Thyroid ialah satu kelenjar di bahagian halkum yang menggunakan iodine (umumnya berasal dari makanan misalnya laut dan garam) untuk menghasilkan 2 jenis hormon yang penting dalam metabolisma iaitu hormon thyroxine (T4) dan hormon triiodothyronine (T3). 
Bilangan hormon T4 dan T3 di dalam badan masing-masing ialah 99% dan 1%, tetapi hormon yang penting untuk badan ialah T3. Walaupun begitu, semasa di dalam badan, T4 akan ditukarkan menjadi T3 dari semasa ke semasa b…