Line and Plane In 3-Dimension | Mathematics Form 4

Salam

Soalan kata... nyatakan sudut di antara garisan DT dan satah RSTU.. dan kemudian cari nilai sudut tersebut..

Pening. .? jangan rasa rendah diri..

kalau kau orang nak tau,, bagi kebanyakan student form 4, subjek ni memang ramai yang tak faham.. yang pandai pun tak terlepas tau..

masalahnya,, satu ja.. masalah berangkai.. so, kalau dah yang mula2 pun salah, apatah lagi yang kedepan2..

so.. entri ni just nak tunjuk.. macam mana nak cari dan nyatakan sudut tuh.. *bukan cari nilai..

STEP

-kenal pasti dua bentuk yang soalan nyatakan *contoh soalah atas, DT dan RSTU

-kenal pasti garisan atau sudut yang dikongsi dua bentuk tuh.. *contoh soalan atas, T

-kemudian, faham sendiri apa yang aku nak tunjuk seterusnya..

*****




SOALAN..

nyatakan sudut di antara garisan DT dan satah RSTU..






imaginasikan dalam fikiran kau orang.. yang bentuk tu sekarang tinggal macam kat sebelah ni..

iaitu,, hanya garisan DT dan satah RSTU..

*garisan biru tu pulak.. ialah garisan yang menghubungkan dua bentuk tuh secara menegak *90darjah dengan satah..






kalau kita gerakkan garisan DT, ikut terus sehingga ke satah RSTU... kita akan dapat macam di rajah sebelah.. anggap ini ialah kedudukan asal garisan DT..







daripada pergerakan daripada rajah di atas.. kita dapat lihat.. daripada mana dan ke mana garisan tu bergerak..








huh.. kan dah dapat sudut yang kita nak. .?

<(permulaan)(sudut)(akhir)
<      D               T      R                atau
<      R               T      D


jap... faham ke dak.. ??? aku bagi lagi satu contoh..

*****




SOALAN

nyatakan sudut antara satah PQM dan satah PQTU











macam yang aku cakap tadi... imaginasi~~

dan,, kita dapatlah macam kat sebelah ni..

T_T pelek kan.. ?










kemudian.. kita gerakkan satah PQM ikut terus garisan biru tuh sampai ke satah PQTU.. dan anggap itu ialah kedudukan asal..











imaginasi... kita sedang lihat rajah di atas melalui pandangan dari kiri ke arah garisan PU.. 

dan kita akan dapat seperti rajah di sebelah.. anggap itu ialah kedudukan asal..








sekarang... di rajah sebelah aku tunjukkan... dari mana dan kemana satah tu bergerak..









dan.. sekarang kita dah dapat sudut yang kita nak ^^

<(permulaan)(sudut)(akhir)
<       M            P       U                    atau
<       U             P       M


aku rasa dah faham kot.. so,, for the bonus.. aku bagi lagi satu contoh :p *haha! 

kat bawah sekali aku ada sediakan contoh soalan.. kalau dah faham.. boleh skip contoh ni.. 

*****




SOALAN

nyatakan sudut diantara garisan ME dan satah ABCD  








jawapan : <EMD atau <DME
*****

BONUS KE-DUA

SOALAN.... nyatakan sudut di antara yang berikut..

soalan 1
soalan 2
soalan 3
soalan 4



ahaaa... cuba la try buat... penat T_T

bye
nak cari nilai sudut macam mana. .? tanya cikgu :p

Request Post

1. Asas Formula Pengiraan Sudut Segitiga
2. Subtopic ; Angle Between Plane-Plane [Undone]

Popular posts from this blog

Apa Itu GLC

Formula Pengiraan Sudut Segitiga [Basic]

Apa Itu Hypothyroidism | Thyroid