Posts

Showing posts from November, 2011

Perlis Darul Sunnah

Image
Perlis Darul Sunnah ? Pada tahun 2006, bekas Menteri Besar Perlis, Dato Seri Dr. Shahidan Kassim telah mengisytiharkan Perlis sebagai Darul Sunnah, iaitu sebuah negeri ilmu berikutan percambahan institusi pendidikan di Perlis.

Info Negeri Perlis (berdasarkan tahun 2011) Lagu Negeri : Amin amin ya Rabaljalil ;
Amin amin ya Rabaljalil
Doa hamba yang sangat zalil
Tinggikan daulat serta adil
Kekal perintah Jamalullail

Ibu negeri : Kangar Bandar diraja : Arau
Panggilan pemerintah : Raja Raja : Tengku Syed Sirajuddin Putra Jamalulail Menteri Besar : Datuk Dr. Md. Isa Sabu Keluasan : 810 kilometer persegi Kod Telefon Rumah : 04 - xxx xxxx No Plat Kenderaan : R

Sejarah Negeri Perlis Sejarah bermula pada tahun 1821 di mana pada ketika itu berlakunya tindak balas besar-besaran daripada penduduk tempatan ke atas penjajahan Siam ke atas Kedah. Akibat daripada peristiwa tersebut, pihak Siam berundur dan pembesar tempatan telah diberi kuasa untuk mentadbir Kedah, Setul, Kubang Pasu, dan Perlis. Raja Long Kr…

25 Fakta Menarik Mengenai Kucing

Image
25 fakta menarik mengenai kucing ? Kucing ialah haiwan kesayangan Rasullulah, dan juga beberapa sahabat yang lain. Kucing juga ialah antara haiwan peliharaan rumah yang jinak dan mudah diurus. Disamping seringkali dijadikan sebagai teman dikala sunyi, sedih, dan juga sebagai tempat bermanja ia mempunyai beberapa fakta menarik yang menjadikannya lebih istimewa. Berikut ialah 25 fakta menarik mengenai kucing.
1. Kucing memiliki 30 ruas tulang belakang, 5 kali lebih banyak dari manusia

2. Kucing memiliki 230 tulang, 24 kali lebih banyak dari manusia
3. Kucing tidak memiliki tulang selangka, *clavicle
4. Kelenturan tubuh kucing sangat menakjubkan, kaki depannya dapat diputar ke segala arah dan setengah  bahagian tubuhnya dapat bergerak ke arah yang berlawanan
5. Pendengaran kucing lebih sensitif dari manusia dan anjing. Batas pendengaran kucing 65 khz, sedangkan manusia ialah 20 khz
6. Kucing memiliki mata terbesar dibandingkan dengan mamalia lain (dalam hubunga mata dengan besarnya tubuh…

Bintang Polaris

Image
Pernah korang dengar tentang Bintang Polaris ? Bintang Polaris ialah satu bintang yang cantik dan terang, atau nama lain ialah Qutbi (arab)

Apa yang menarik tentang Polaris selain namanya yang cantik ?

1 - Penunjuk arah Utara
2 - Terletak betul-betul hampir dengan paksi putaran Bumi
3 - Terang dan mudah cari


Bintang Polaris terletak di ekor ursa minor (biduk kecil) dan, buruj biduk pulak hampir setiap masa ada di langit bumi Malaysia. Masa paling senang untuk mencari dan mengenal pasti bintang Polaris ialah antara bulan Jun hingga September.

Cari ja bintang 3 butir yang berada dalam satu barisan, korang akan jumpa dengan ursa major (biduk besar), kemudian, perhatikan rajah di atas - Polaris satu bintang yang paling terang di dalam ursa minor..

Disebabkan Polaris terletak betul-betul hampir dengan paksi putaran Bumi. Bintang ni seakan-akan tidak bergerak, dan bintang-bintang lain seperti mengelinginya. Jadi, lain masa, korang kena pusing-pusing la kepala kalau nak cari buruj biduk, ke…

Apa Itu Animasi

Image
Apa Itu Animasi ? Animasi ialah pertunjukkan pantas urutan imej-imej statik 2-D atau 3-D untuk mewujudkan ilusi pergerakan. Animasi akan meninggalkan kesan ilusi optik pergerakan disebabkan oleh fenomena pengekalan penglihatan, dan boleh ditunjukkan dan dilakukan dalam beberapa cara. Kaedah yang paling kerap digunakan ialah membentangkan animasi sebagai program wayang gambar ataupun video.


Pergerakan animasi bola melompat di atas ialah gabunan daripada gambar-gambar di bawah.


Sejarah Animasi Sebuah mangkuk berusia 5000 tahun di temui di Shahri Sokhta mempunyai lima imej kambing yang dilukis di keliling mangkuk tersebut. Ia dikatakan sebagai contoh animasi terawal. Walaupun begitu, oleh kerana tiada alat yang dapat menunjukkan ia sebagai satu animasi pada waktu tersebut, satu siri imej seperti itu tidak dapat dipanggil sebagai satu animasi kerana bercanggah dengan maksud sebenar animasi.

Zoetrope - Tahun 1834 Zoetrope ialah sebuah alat yang akan menghasi…

Malaysia dan Indonesia

Image
Malaysia dan Indonesia ?

Mungkin agak lambat bagi aku untuk memberi berbicara sedikit tentang hubungan Malaysia dengan Indonesia.


Perlawanan akhir sukan bola sepak di Sukan SEA antara Malaysia dan Indonesia baru-baru ini berlansung dengan berkesudahan Malaysia sebagai pemenang pingat emas.
Tetapi, tahu ke tidak korang, yang perlawanan tersebut bukan sahaja menggalas misi untuk merebut pingat emas ?
Perlawanan tersebut juga diselebungi dengan dendam dan benci antara sebilangan rakyat antara dua buah negara tersebut. Boleh dikatakan, perlawanan tersebut bukan sahaja untuk memenangi pingat emas, tetapi telah meletakkan maruah negara sebagai pertaruhan perlawanan.
(Maaf) Indonesia mungkin terkenal di negara Malaysia sebagai negara yang berfikiran cetek yang sering membangkitkan isu-isu yang tidak membawa apa-apa kebaikan, tambahan pula hanya menjatuhkan lagi maruah negara Indonesia. Rakyat Indonesia juga seperti tidak sedar diri, sedangkan rakyat mereka mencari makan di Malaysia, masih lagi …

15 Seksaan Orang Yang Meninggalkan Solat

Image
Orang yang meninggalkan solat akan diseksa dengan 15 seksaan. Enam daripadanya akan diterima di dunia, tiga daripadanya ketika nyawa di penghujung, tiga lagi daripadanya ketika di dalam kubur dan tiga yang terakhirnya di hari kiamat. - Jumlah 15 seksaan.

6 Seksaan Diterima Di DuniaUsianya tiada keberkatan.Dihilangkan tanda-tanda orang yang soleh daripada wajahnya.Tiada pahala setiap amalan dilakukan.Doanya tidak dimakbulkan.Semua makhluk di dunia membencinya.Tidak menerima bahagian daripada doa-doa orang yang soleh.
3 Seksaan Ketika Nyawa Di Penghujung Matinya dalam kehinaan. Matinya adalah dalam keadaan yang terlalu lapar. Matinya adalah dalam keadaan yang sangat dahaga.
3 Seksaan Ketika Berada Di Dalam Kubur Kuburnya disempitkan.Dibalik-balikkan dirinya dalam bara api yang dinyalakan.Ular yang dinamakan Shajkul Akrak akan menyeksa si mayat sehingga kiamat.
3 Seksaan Di Hari Kiamat Malaikat akan menyeretnya dalam keadaan hina masuk ke neraka.Mendapat k…

Shajkul Akrak dan Black Metal ?

Image
Shajkul Akrak ialah nama bagi seekor ular yang terbesar dan mempunyai tugasnya yang tersendiri seperti yang telah diperintah Allah. Shajkul Akrak ialah antara binatang penyeksa mayat di dalam kubur.
"Sesungguhnya aku telah disuruh oleh Tuhanku untuk memukul engkau dari Subuh hingga ke Zuhur, dipukul pula hingga ke Asar dengan sebab engkau sia-siakan waktu Zuhur. Begitulah seterusnya tiap-tiap hari dan malam sehingga hari kiamat."
Kesalahan yang akan menjemput ular Shajkul Akrak ke dalam kubur ialah kesalahan meninggalkan solat.
Tetapi
Tetapi, hati aku terdetik nak kongsikan ciri-ciri ular ni. Aku pun buka la Google, dan cuba teka apa kata kunci yang aku masukkan ? Mestila 'Shajkul Akrak' , tetapi result yang keluar hampeh.
Yang keluarnya cerita tentang satu kumpulan Black Metal dari Kuching, Serawak, yang mungkin secara kebetulan di atas kebodohan mereka menamakan kumpulan mereka sebagai Shajkul Akrak.
Dipetik dari dalam satu post di dalam Tumblr - shajkul akrak band …

Cikgu Kita

Image
Cikgu mempunyai takrifan yang banyak dan secara khasnya ia bermaksud seseorang yang telah memberi ilmu atau mengajarkan sesuatu yang baru kepada kita.

Istimewanya menjadi seorang cikgu ialah setiap ilmu yang diberikan dan digunakan oleh orang yang menerimanya di jalan yang baik akan memberikan ganjaran pahala. Lain pula bagi cikgu yang mengajarkan sesuatu yang buruk yang akan menerima balasan dosa setiap kali pengajarannya digunakan.

Besarnya tanggungjawab seorang cikgu sehingga ia akan disoal di padang masyar ke atas setiap ilmu yang diajarkannya kepada anak murid. Terabai seorang anak murid atau lepas pandang mungkin akan membawa cikgu tersebut ke dalam neraka. Cikgu juga mengajar kita menjadi siapa kita hari ini bukan ?

Tetapi, pernah ke tidak korang berfikir sebentar berada di tempat cikgu ? Melayan karenah anak murid, berjalan kelas ke kelas, berdiri dan bercakap berjam-jam, memeriksa latihan-latihan, dan berusaha untuk menunjukkan satu contoh yang baik di hadapan anak muridnya. …

Apa Itu Travian

Image
Apa itu Travian ? Travian ialah sebuah permainan strategi yang berdasarkan zaman kuno yang terbahagi kepada 3 puak utama, iaitu Rom, Gaul dan Teuton. Disebabkan Travian ialah antara permainan pelayar (browser), ia dimainkan secara percuma dan tidak perlu dimuat-turun, hanya memerlukan pelayar (brower).

Permainan TravianKamu akan bermula sebagai sebuah kampung yang kecil dan diberikan sumber-sumber pembinaan, kayu,tanah liat, besi dan gandum sebanyak 800 setiap satu sebagai permulaan asas.Bermain bersama pemain-pemain lain sama ada bermain secara agresif (penyerang), sederhana (penyerang-bertahan-membina), atau damai (bertahan-membina)Misi sampingan Travian ialah membina sebuah kampung yang maju dari pendapatan sumber , tahap pembinaan bagunan kampung, tahap ketenteraan dan tahap berpasukan bersama pemain lain.Misi utama ialah menguasai permainan Travian dengan bersaing bersama beribu pemain lain. Di awal pendaftaran, kamu boleh memilih antara 3 puak utama Travian, Rom…

Penyokong Indonesia Maut Dipijak

Image
Penyokong Indonesia Maut Dipijak Perlawanan antara dua buah negara iaitu Malaysia dan Indonesia yang sering mempunyai konflik antara rakyatnya di dalam satu perlawanan akhir bola sepak Sukan SEA sudah pastinya akan memberi semangat yang lebih kepada rakyat negara masing-masing. Malang tidak berbau, 2 penyokong pasukan Indonesia maut dipijak semasa penyokong-penyokong yang tiada tiket berusaha untuk masuk ke dalam stadium dalam keadaan berasak-asak.


Antara yang terkorban ialah Reno Alvino seorang pemain drum simpanan bagi kumpulan kugiran DOT, dan seorang lagi mangsa tidak dapat dikenal pasti identitinya.
Sumber - Dua Suporter Tewas, Salah Satunya Anggota Band DOT

Tahniah Harimau Muda!

Aku petik komen dari artikel tersebut ;


Peace~

Im Sorry

Mintak Maaf, bagi perempuan, mungkin dah lali dengar kan ? hehe.. admit, ye, memang ayat ni selalu keluar dari mulut kami bila kami buat salah. Tapi, yang membezakan Mintak Maaf lelaki ialah apa yang terkandung di dalam hati.

Bagi pembaca lama, mungkin korang akan nampak banyak entri aku yang halkan persahabatan, yeah, korang mesti boleh agak, aku sentiasa mempunyai masalah dalam persahabatan. Aku tulis apa yang aku rasa, dan aku tak mintak pendapat korang, tetapi dalam hati, dalam diam menunggu pendapat secara ikhlas datang.

Dalam minggu ni, aku ada masalah sikit. Then, bila aku fikir, tak professional seorang blogger untuk campur adukkan masalah peribadi dengan blogging.

Secara jujur aku bagitau, aku akan ingat ingat ingat dan teringat. Sampai satu tahap, emosi, aktiviti dan perangai aku akan berubah untuk sementara waktu.

Di sini aku ingin mengambil peluang, khas kepada 2 orang blogger yang telah menulis entri tentang kebenaran khabar angin Mark Zuckerberg yang telah memasuki Islam…

Benarkah Mark Zuckerberg Masuk Islam?

Image
Pada 15. nov.2011, aku telah publish satu entri - Mark Zuckerberg Masuk Islam, dan telah mengundang impak yang besar di dalam kalangan blogger dan juga pembaca mereka. Rata-rata ucapkan alhamdulillah, dan sudah semestinya ada juga yang keras berkata tidak.

Maaf jika entri tersebut telah melemahkan lagi daya pemikiran korang. Itu bukan niat aku. 
Kesahihan berita ini tak dapat aku pastikan, kerana artikel di atas hanyalah terjemahan penuh berdasarkan beberapa artikel dan ia telah tersebar pada 7 bulan yang lepas. Syukur kepada Allah jika ianya betul, jika salah, mudah-mudahan, ianya akan menjadi sesuatu kenyataan. Mark Zuckerberg menjadi Mark Abu Bakar.
Hentikan sikap mengutuk dan mencaci orang, walaupun yang dicaci dan dikutuk bukan beragama Islam.

Bukankah lebih baik beranggapan baik ?

Khabar angin ye . . .
Saya beragama Islam, dan Islam mengajar saya untuk menghormati semua orang



dipetik dari Rafhan Ideology

"Mark Zuckerberg Convert to Islam".  Itulah status facebook yang popula…

Apa Itu Kesan Mpemba

Image
Kesan Mpemba ialah satu keadaan di mana cecair bersuhu tinggi (panas) membeku lebih pantas daripada cecair bersuhu normal atau lebih rendah (menghampiri 0). Penyejatan, pengaliran, olakan dan pembubaran partikel gas (partikel gas dijarakkan) adalah faktor-faktor yang mungkin penyebab kesan Mpemba ini.
Kesan Mpemba diberi nama sempena seorang pelajar sekolah tinggi di yang bernama Mpemba di Tanzania, Afrika pada 1969. Beliau tersedar tentang perkara ini semasa sedang membuat ais krim, dan berasa ingin tahu tentang kecepatan membeku acuan ais krim beliau sehingga telah membuat nota sendiri. Guru beliau tidak percaya tentang perkara tersebut - air panas membeku lebih cepat dari air sejuk, dan setelah beberapa tahun sehingga profesor di sebuah university akhirnya menerima penemuan beliau.
Macam mana air boleh membeku ? sudah tentu faktornya suhu yang rendah bukan : D
Aku terangkan secara ringkas difinisi penyejatan, pengaliran, olakan dan pembubaran partikel gas.
Penyejatan ; Penyejatan ial…

Reaksi Mendengar Khabar Buruk

Image
Perasaan dan reaksi manusia sesuatu yang menarik bukan ? Setiap perkara yang terjadi, mesti akan ada reaksi yang berbeza, dan mungkin akan berjumpa dengan reaksi yang menggelikan hati jika diperhatikan dengan teliti. Tapi, kadang-kadang reaksi manusia menunjukkan tahap pemikiran dan akal seseorang. Aku sediakan beberapa contoh situasi untuk di-reaksi-kan.

Ricky Martin bakal kahwini teman lelaki 

15 Nov - Selepas berpasangan selama empat tahun, akhirnya penyanyi lagu "Livin' La Vida Loca", Ricky Martin dikhabarkan sedang merancang untuk mengahwini kekasih sejenisnya, Carlos Gonzalez di Sepanyol.
Dipetik daripada laman web Mirror, penyanyi berusia 39 tahun ini telah memohon kerakyatan bagi mengambil kesempatan akan keputusan negara tersebut (Sepanyol) yang membenarkan perkahwinan sama jantina pada tahun 2005, menurut laporan El Pais.  sumber - Yahoo News


Sembah Syaitanlah Sangat. 


baca ulasan di - Sesedap Oren

Artis Separa Bogel di Pavilion

15 Nov - "Saya terlihat seora…

#13 WW - What Make You Think

Image

PELAJARAN SAINS DAN MATEMATIK | Ulas Tun Dr. Mahathir

Image
Ulas Tun Dr. Mahathir di laman sesawang beliau [Dr. Mahathir Mohamad] berkenaan isu penggunaan Bahasa Inggeris di dalam subjek Matematik dan Sains. Saya tidak mahu mengubah apa-apa kerana takut maksud sebenar akan berubah. Antara ulasan beliau ;

1. Saya telah cuba menjelaskan berkali-kali bahawa penggunaan Bahasa Inggeris untuk mengajar sains dan matematik bukan untuk mempelajari Bahasa Inggeris atau memperbaiki penguasaan bahasa itu. Tujuannya ialah untuk menguasai ilmu sains dan matematik. 2. Sains dan matematik (hisab) bukan seperti mata pelajaran lain. Fakta sejarah, geografi, sastera tidak berubah dengan pengaliran masa. Fakta dalam sejarah, geografi dan sastera kekal dan tidak bertukar. 3. Sains sebagai ilmu berkembang melalui penyelidikan dan kajian sepanjang masa. Sains yang saya belajar di sekolah dan di universiti tidak sama dengan sains masa kini. Dahulu tidak ada sains elektronik, komputer sains, sains angkasa lepas, “nano” sains, sains pembedahan dada, sains perubatan stem c…

Mark Zuckerberg Masuk Islam

Image
Pada bulan April 2011, dunia perhubungan dan teknologi maklumat digemparkan dengan khabar angin Mark Zuckerberg CEO Facebook tentang penukaran agama beliau kepada agama Islam. Keputusan beliau dikeluarkan oleh Facebook selepas mengumumkan berita 24 jam penutupan Facebook pada 2 Oktober sempena Hari Haiwan Ladang Sedunia . 
kata Mark Abu Bakar ;

I’ve been wanting to convert since a very long time. Yesterday, when we finally decided to shut down Facebook for 24 hours in October, i took some time out to think about what actually defines my life. I came to the conclusion that if there’s no Facebook, there’s no Mark Zuckerberg. That’s when it hit me. I was lucky that someone on Facebook had a web app for online conversion, so i went forward with it. Yes, its true. The app also posted a notification on my wall, you can check it out. May the lord be with you

Beliau juga berfikir tentang penutupan secara keseluruhan laman sosial Facebook dan memberikan lebih keutamaan untuk tumpu pada sesuatu…

5 Perkara Kekasih Sebenar Tidak Akan Lakukan

Image
Setiap yang bernyawa sentiasa akan memerlukan pasangan. Apatah lagi manusia yang mempunyai hati dan perasaan yang unik berbanding haiwan malahan ada yang melebih. Lelaki memerlukan perempuan, begitu juga perempuan memerlukan lelaki. Berpasangan bermaksud saling melengkapi, tapi ada beberapa perkara yang tidak patut seorang kekasih lakukan.




1.Menyentuh dan melihat aurat kekasih yang bukan muhrim

Seperti yang kebanyakan orang tahu, bila disebut tentang aurat, ianya sering dikaitkan dengan perempuan, kerana, hampir 99% yang ada pada perempuan ialah aurat.
Setiap aurat yang didedahkan atau disentuh oleh pasangan yang bukan muhrim akan menerima balasan dosa, dan seperti yang saya tahu, dosa yang diterima oleh perempuan akibat daripada perlakuan lelaki yang mendatangkan dosa akibat daripada perlakuan perempuan itu sendiri, si perempuan akan mendapat dosa dua kali ganda.
Contohnya, lelaki melihat aurat perempuan yang terdedah secara sengaja, lelaki dapat dosa, perempuan dapat dua kali ganda do…