Skip to main content

Siapa Itu Kumi Yamashita ?

Kumi Yamashita, seorang seniman yang terkenal dengan seni-seni beliau yang diluar kotak fikiran manusia.

Kumi Yamashita
Lahir di Jepun dan sekarang sedang bekerja dan menetap di New York.

Antara seni beliau yang terkenal ialah seni cahaya dan bayang, gesekan, buruj (sambungan tali pada paku-paku), carek kain dan juga beberapa jenis yang lain.




Sedikit Biografi Kumi Yamashita

Education

1999 MFA Glasgow School of Art, Glasgow, UK
1994 BFA Cornish College of the Arts, Washington, USA

Lectures / Visiting Artist

2003 Artist talk at Mimar Sinan Universitasi, Istanbul, Turkey
2003 Artist talk at Institut architectura, Juarez, Mexico
2002 Visiting artist at University of Minnesota, Minnesota, USA
2002 Lecturer at University of Texas at El Paso, Texas, USA
2001 Volunteer art instructor at Chaves County Juvenile Detention Center, New Mexico, USA

Awards / Grants

2009 Year in Review 2009, Public Art Network (PAN), Americans for the Arts, USA
2003 The Pollock and Krasner Foundation, New York, USA
2000 Kirin Art Award Special Recognition Second Prize, Japan
1997 King County Art Commission Special Project Grant, Washington, USA
Artist Trust GAP Award, Washington, USA
1995 Betty Bowen Art Award Special Recognition, Washington, USA
1993 Merit Scholarship, Cornish College of the Arts, Washington, USA

Biografi penuh di Biography of Kumi Yamashita

Antara Seni Beliau

Kumi Yamashita Masterpiece
teknik wrap and weft

Kumi Yamashita Masterpiece
teknik gesek

Kumi Yamashita Masterpiece
teknik cahaya dan bayang

Ada banyak lagi hasil seni beliau yang sangat ohsem. 

Agak-agak, ada tak Kumi Yawashita version Malaysia ?

Popular posts from this blog

Apa Itu GLC

Apa itu GLC ? GLC bermaksud Government Linked Company atau lebih tepat Syarikat Berkaitan/Milik Kerajaan


Maksud | Takrifan GLC


Maksud GLC ? GLC ditakrif sebagai syarikat yang mempunyai objektif komersil yang primer dan kepentingannya dikawal secara langsung oleh Kerajaan Malaysia. Mengawal kepentingan merujuk kepada keupayaan atau kuasa Kerajaan (bukan sekadar peratus pemilikan) untuk melantik anggota Lembaga Pengarah, pengurusan atasan dan membuat keputusan utama terhadap GLC (contohnya, pemberian kontrak, strategi, penstrukturan semula dan pembiayaan, pemerolehan serta pemberhentian pelaburan), sama ada secara langsung atau melalui Syarikat Pelaburan Berkaitan Kerajaan (GLIC).

Apakah syarikat yang dikategorikan sebagai Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC)?
Kategori syarikat berkaitan kerajaan ialah syarikat-syarikat yang berada di bawah kawalan Kerajaan Negeri dan agensi peringkat Negeri masing-masing. Syarikat yang berada di bawah kawalan lansung Kerajaan sebagai agensinya juga termasu…

Formula Pengiraan Sudut Segitiga [Basic]

1. Formula
2. Penerangan Formula
3. Penggunaan Formula

Line and Plane In 3-Dimension | Mathematics Form 4

1. Formula

Seperti yang korang nampak kat atas, tu ialah formula trigonometri versi BM dan versi BI. Ada banyak cara nak ingat formula tu, dan cara yang aku boleh syorkan ialah

Versi BM :   Saya Tak Hafal      Kalau Saya Hafal       Tentu Tak Susah
Versi BI :   Soh  Cah  Toa

Bagi tutorial ni, aku akan gunakan sepenuhnya versi BM.


2. Penerangan Formula
Di mana garisan Tentangan Sebelah dan Hipotenes ?

Ambil Tita (macam lapan tuh) sebagai sudut.

Garisan Tentangan ialah garisan yang bertentangan dengan Tita

Garisan Hipotenes ialah garisan yang bertentangan dengan sudut 90

Garisan Sebelah, ialah garisan bersebelahan dengan Tita





3. Penggunaan Formula




Jika nilai garisan yang diberi (maklumat dari soalan) menunjukkan seperti rajah di sebelah, iaitu mempunyai nilai bagi garisan Tentangan dan garisan Hipotenes. Maka, formula Sin akan digunakan.



Makulumat yang ada, nilai garisan Hipotenes dan S…

Apa Itu Hypothyroidism | Thyroid

Apa itu Hypothyroidism (hipotiroid) ? Hypothyroidism ialah satu keadaan dimana badan kekurangan hormon thyroid akibat daripada kelenjar thyroid (tiroid) yang kurang aktif.

Sedikit penerangan tentang bagaimana Hypothyroidism terjadi dan kaitannya dengan tumbesaran badan (metabolisma) Seperti yang kamu tahu, metabolisma ialah proses yang dilakukan oleh tubuh untuk mengubah apa yang kamu makan dan minum menjadi tenaga. Tenaga ini kemudiannya disalurkan ke seluruh badan samaada untuk pencernaan makanan, bergerak ataupun berehat.
Thyroid ialah satu kelenjar di bahagian halkum yang menggunakan iodine (umumnya berasal dari makanan misalnya laut dan garam) untuk menghasilkan 2 jenis hormon yang penting dalam metabolisma iaitu hormon thyroxine (T4) dan hormon triiodothyronine (T3). 
Bilangan hormon T4 dan T3 di dalam badan masing-masing ialah 99% dan 1%, tetapi hormon yang penting untuk badan ialah T3. Walaupun begitu, semasa di dalam badan, T4 akan ditukarkan menjadi T3 dari semasa ke semasa b…