Skip to main content

Langkah Seremban

Hai hello. It has been a while since my last login to this blog. Seems like there is no interest in me to blog anymore. But then, here I am, starting to write something though I dont have any particular matter to talk about.

My English has kinda improve a bit with helps from friends through conversation in whatsapp, just writting, still didnt have that fast brain to comprehand the task of exchanging language from Malay to English.

Oh Langkah Seremban. Haha. Am in my degree now, Math Management in UiTM Seremban. This is my first time being far apart from my family, exclude all the backpack travels I have done. The fact that I am far and will be here for a long period of time make me kinda afraid, nervous and small.

Am in a new place, with a new surrounding culture, indian and budak bandar mostly. 

They say, be yourself, dont try to change yourself to fit in. But I say, it is important to do so as everything is new. The people, the dog, the lecture, the task, the journey, eveything. 

My wallet is crying at the mean time. Begging me for not letting it dry. Am trying so hard lol. I forgot the fact that I have to pay deposit for rental fees made me cut my expanses for 2 weeks. *facepalm*

Here. Nice. Ati is here. 

And they are here too, although it seems like we are no longer close as before, but I trust them. 

First week here, starts well aside from the part that I have to prolong the time to have the textbook. With the help of Ati to hold my expanses before my PT meet the date, I can at least enjoy being as a student as everyone else here. Still lot of thing need to be bought. Muka dah tebal perh perh

Here is sweet. Here is warm. Here is fun. Here is messy. Nice.

Hoping my mom and my siblings are doing well.

And, suddenly, now, I have wrote this long though I said I dont have anything to talk about -_____-

Oh one last thing, maybe, I am trying to create and be a new me. But it kinda hard to get rid some bad and unwanted habbit and behavior.

Till then, 

Have a nice day ✌️

Ps : langkah seremban lol

Popular posts from this blog

Apa Itu GLC

Apa itu GLC ? GLC bermaksud Government Linked Company atau lebih tepat Syarikat Berkaitan/Milik Kerajaan


Maksud | Takrifan GLC


Maksud GLC ? GLC ditakrif sebagai syarikat yang mempunyai objektif komersil yang primer dan kepentingannya dikawal secara langsung oleh Kerajaan Malaysia. Mengawal kepentingan merujuk kepada keupayaan atau kuasa Kerajaan (bukan sekadar peratus pemilikan) untuk melantik anggota Lembaga Pengarah, pengurusan atasan dan membuat keputusan utama terhadap GLC (contohnya, pemberian kontrak, strategi, penstrukturan semula dan pembiayaan, pemerolehan serta pemberhentian pelaburan), sama ada secara langsung atau melalui Syarikat Pelaburan Berkaitan Kerajaan (GLIC).

Apakah syarikat yang dikategorikan sebagai Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC)?
Kategori syarikat berkaitan kerajaan ialah syarikat-syarikat yang berada di bawah kawalan Kerajaan Negeri dan agensi peringkat Negeri masing-masing. Syarikat yang berada di bawah kawalan lansung Kerajaan sebagai agensinya juga termasu…

Formula Pengiraan Sudut Segitiga [Basic]

1. Formula
2. Penerangan Formula
3. Penggunaan Formula

Line and Plane In 3-Dimension | Mathematics Form 4

1. Formula

Seperti yang korang nampak kat atas, tu ialah formula trigonometri versi BM dan versi BI. Ada banyak cara nak ingat formula tu, dan cara yang aku boleh syorkan ialah

Versi BM :   Saya Tak Hafal      Kalau Saya Hafal       Tentu Tak Susah
Versi BI :   Soh  Cah  Toa

Bagi tutorial ni, aku akan gunakan sepenuhnya versi BM.


2. Penerangan Formula
Di mana garisan Tentangan Sebelah dan Hipotenes ?

Ambil Tita (macam lapan tuh) sebagai sudut.

Garisan Tentangan ialah garisan yang bertentangan dengan Tita

Garisan Hipotenes ialah garisan yang bertentangan dengan sudut 90

Garisan Sebelah, ialah garisan bersebelahan dengan Tita





3. Penggunaan Formula




Jika nilai garisan yang diberi (maklumat dari soalan) menunjukkan seperti rajah di sebelah, iaitu mempunyai nilai bagi garisan Tentangan dan garisan Hipotenes. Maka, formula Sin akan digunakan.



Makulumat yang ada, nilai garisan Hipotenes dan S…

Apa Itu Hypothyroidism | Thyroid

Apa itu Hypothyroidism (hipotiroid) ? Hypothyroidism ialah satu keadaan dimana badan kekurangan hormon thyroid akibat daripada kelenjar thyroid (tiroid) yang kurang aktif.

Sedikit penerangan tentang bagaimana Hypothyroidism terjadi dan kaitannya dengan tumbesaran badan (metabolisma) Seperti yang kamu tahu, metabolisma ialah proses yang dilakukan oleh tubuh untuk mengubah apa yang kamu makan dan minum menjadi tenaga. Tenaga ini kemudiannya disalurkan ke seluruh badan samaada untuk pencernaan makanan, bergerak ataupun berehat.
Thyroid ialah satu kelenjar di bahagian halkum yang menggunakan iodine (umumnya berasal dari makanan misalnya laut dan garam) untuk menghasilkan 2 jenis hormon yang penting dalam metabolisma iaitu hormon thyroxine (T4) dan hormon triiodothyronine (T3). 
Bilangan hormon T4 dan T3 di dalam badan masing-masing ialah 99% dan 1%, tetapi hormon yang penting untuk badan ialah T3. Walaupun begitu, semasa di dalam badan, T4 akan ditukarkan menjadi T3 dari semasa ke semasa b…